skip to Main Content

Employer Branding

 

Google en Amazon; Twee van de grootste Tech giganten ter wereld. In producten- en dienstenaanbod verschillen de twee niet heel veel van elkaar… Maar als het gaat om aantrekkelijkheid als werkgever liggen ze verder dan ooit uit elkaar. Amazon komt de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws vanwege het feit dat (vooral) werknemers in de ‘onderste’ lagen een te hoge werkdruk ervaren en een te lage beloning ontvangen. Killing uiteraard voor je merk als werkgever. Google daarentegen wordt jaar in jaar uit verkozen tot één van de beste werkgevers ter wereld.

Het is dan ook niet gek dat voor mensen in de IT / Internetbranche werken bij Google in Silicon Valley als het hoogste doel wordt beschouwd. Een zeer laag verloop en de beste mensen aantrekken; dat is het gevolg van goed zorgen voor je medewerkers, en dit ook naar buiten uitdragen. Het is immers iets om trots op te zijn.

Wat is Employer Branding?

Employer Branding betreft het jezelf profileren als werkgever. Het opbouwen van sterk werkgeversmerk of -imago met als doel dat werkzoekenden / potentiële kandidaten jou als voorkeurswerkgever beschouwen en daarnaast het verloop verlagen.

Het belang van Employer Branding

Goede mensen vinden in een krappe arbeidsmarkt is momenteel een behoorlijke uitdaging voor werkgevers. Je zou alles kunnen samenvatten tot één vraag; Waarom zou iemand ervoor kiezen om bij jouw organisatie aan de slag te gaan?

Met de inzet van Employer Branding geef je grotendeels antwoord op die vraag. Kandidaten moeten immers eerst getriggerd worden om überhaupt te solliciteren op een openstaande vacature.

Voordat een potentiële kandidaat solliciteert, gaat diegene de afweging maken; Kan dit bedrijf mij meer bieden dan mijn huidige werkgever? En dan praten we (vooral) niet in termen van salaris. Sfeer, klik met collega’s, uitdagende werkzaamheden, doorgroeimogelijkheden en ondernemerschap zijn voorbeelden van factoren die een kandidaat doen laten besluiten om te solliciteren.

Enkele cijfers

Uit diverse onderzoeken door onder andere Brandon Hall en Gartner is gebleken dat een goede Employer Branding een positieve bijdrage levert aan de HR afdeling binnen een bedrijf:

  • Uit een studie van Brandon Hall is gebleken dat er 250 procent meer kans is dat medewerkers positiever spreken over hun werkgever op het moment dat Employer Branding goed wordt ingezet.
  • De kwaliteit van kandidaten voor openstaande vacatures neemt toe.
  • Organisaties die Employer Branding inzetten rapporteren een toename van 54 procent van goed gekwalificeerde kandidaten.
  • Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat het aantal nieuw aangenomen medewerkers dat op korte termijn weer vertrekt met 23 procent daalt als gevolg van investeren in Employer Branding.
  • Kosten, tijd en moeite worden bespaard bij het werven en selecteren van kandidaten. Door een goed werkgeversimago te hebben, zullen kandidaten zich eerder zelf melden. Bedrijven zonder een sterk werkgeversimago dienen daarnaast minimaal 10 procent meer salaris te bieden om de sollicitant daadwerkelijk over de streep te trekken.

Inzet van Employer Branding

Eigenlijk moet er geen discussie bestaan over de vraag of je wel of geen employer branding moet toepassen. De cijfers spreken voor zich… Wil je ermee aan de slag; neem dan contact met ons op. De consultants van Nijwald zijn bedreven in het toepassen van Employer Branding bespreken graag samen met jou de verschillende mogelijkheden door.