skip to Main Content

De kandidaat-ervaring verhogen

 

60% van de kandidaten heeft een slechte ervaring bij het solliciteren naar een nieuwe baan. Daarnaast kiest 72% van deze mensen ervoor om die ervaring met anderen te delen, hetzij in hun directe omgeving of online.. Je wilt als organisatie natuurlijk niet één van de slechte partijen zijn die kandidaten een slechte ervaring hebben bezorgd.

Het opbouwen van een fatsoenlijke kandidaat-ervaring kost veel werk. Je moet aan elke stap van de reis denken; van de eerste keer dat een kandidaat dat jouw vacature lest op je eigen of een vacaturesite, tot de recensies die ze eventueel lezen over jouw organisatie, tot de sollicitatie die ze invullen, tot het laatste gesprek wanneer je ze een aanbod doet of afwijst.

De kandidaat reis

Het timen van al die afzonderlijke onderdelen is lastig, je moet elke stap van de reis naar afzonderlijke onderdelen van je strategie in kaart brengen: Hoe identificeert en verzamelt je informatie van veelbelovende leads? Welke content stuurt je op welk moment? Nodig je kandidaten uit voor een evenement of hou je intake-gesprekken?

De basis goed neerzetten is noodzakelijk voor een solide, goede kandidaat-ervaring. Maar naast deze strategische maatregelen zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat kandidaten niet alleen de hele ervaring waarderen, maar er ook echt van genieten. We hebben 5 kandidaat-ervaringstips uitgekozen die zowel impactvol als vrij eenvoudig te implementeren zijn.

Introductiekaarten

Wanneer een kandidaat wordt uitgenodigd voor een gesprek, deel dan met hem of haar een snelle introductie over de mensen die hij of zij zal ontmoeten in het gesprek. Het kan zo simpel zijn als een e-mail met een link naar hun Linkedin-account, of het kan een paragraaf zijn met een paar professionele en persoonlijke gegevens over de mensen. Het is verbazingwekkend hoe weinig bedrijven dat daadwerkelijk doen, terwijl het zo weinig kost en slechts een beetje voorbereiding vooraf vereist.

Een handgeschreven bedankbriefje

60% van de kandidaten denkt dat een betere communicatie hun ervaring zal verbeteren. Geen mooier sollicitatieformulier, of minder gesprekken, maar gewoon betere communicatie. Een gemakkelijk te krijgen is een eenvoudig bedankje voor hun geïnvesteerde tijd in de vorm van een briefje van de interviewer. Het is een attente manier om een goede indruk achter te laten na het gesprek.

Een rondleiding door het kantoor

Als je kandidaten in je pand interviewt, plan dan enige tijd na het gesprek in voor een ontspannen en leuke rondleiding. Je hoeft niet te werken in een coole campus met waterglijbanen en gratis smoothies; geïnteresseerde kandidaten zullen nog steeds de mogelijkheid waarderen om te zien waar de magie elke dag gebeurt en om alvast kennis te maken met potentiële toekomstige collega’s.

Gepersonaliseerde geschenken

Deze is wat lastiger, maar de wow-factor is vrij hoog! Zorg dat er een goodiebag beschikbaar voor kandidaten die komen voor gesprek. , maar wat je echt onderscheidt is wanneer je een laagje personalisatie toevoegt. Heb je beeldschermen hangen bij de ingang van je pand? Dan kun je ervoor kiezen om een boodschap voor de kandidaat hierop te vertonen, bijvoorbeeld ‘Welkom [Naam kandidaat]’.

Ervaringstips voor Linkedin-kandidaten

Slechts één op de vier bedrijven vraagt regelmatig aan kandidaten om feedback over hun kandidaat-ervaring. Dat is een uitstekende gelegenheid om je te onderscheiden en tegelijkertijd te leren hoe je het in de ogen van de kandidaat doet. Geloof ons: Kandidaten zullen eerder reageren als je hen persoonlijk vertelt hoeveel belang je aan hun mening hecht.

Met deze tips zal je ongetwijfeld de kandidaat-ervaring naar een geheel nieuw niveau tillen. Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Neem dan contact met mij op.